Den Haag  Koninklijk
  Conservatorium
  thans: Wihr-au-Val, St. Martin (Elzas) 
  
  1956 -  Alfred Kern
  1995 -  Richard Dott
  III/30 (27) - mechanisch
  De foto’s betreffen de huidgie lokatie van het orgel in 
  Wihr-au-Val
  
 
  FRANSE ORGELS IN NL  © Vincent Hildebrandt               
 
 
  Tussen 1917 en 1920 bouwde Charles Mutin een Orgue 
  de salon voor Claude Duboscq (1897-1938), componist en 
  humanist. Het werd geïnstalleerd in de residentie van 
  Duboscq in Onesse-et-Laharie (Landes), en ingehuldigd 
  op 21/01/1920. Na zijn dood werd het orgel verkocht aan 
  de Nederlandse componist Marius Monnikendam (1896-
  1977), die het in bruikleen gaf aan het Koninklijk 
  Conservatorium in Den Haag, waar het in 1942 in de 
  concertzaal werd geïnstalleerd.
  Toen Monnikendam in 1952 in grote financiële 
  moeilijkheden kwam, moest hij het instrument tot zijn 
  grote verdriet verkopen. De parochie van de St. Martin te 
  Wihr-au-Val (Elzas) kocht het instrument aan en 
  Monnikendam assisteerde bij de remontage, geholpen 
  door drie Nederlandse ambachtslieden en twee Parijse 
  orgelbouwers: Jean Hermann en Jean Perroux. Deze 
  laatste werd belast met harmonisatie. Bij één van zijn 
  terugkomsten uit Afrika woonde ook Albert Schweitzer 
  het werk bij. Het orgel werd ingehuldigd op 28/08/1955. 
  Schweitzer, die helaas niet bij de inauguratie kon zijn, had 
  het orgel een paar dagen eerder, bijna incognito, bezocht 
  met een Amerikaanse vriend. Hij presenteerde het hem 
  als "een van de mooiste instrumenten in de regio". Op 18 
  september 1955 gaf Albert Schweitzer in Wihr-au-Val het 
  laatste concert van zijn leven. 
  Omdat het orgel toch niet bevredigend functioneerde, 
  werd de hulp van Alfred Kern ingeroepen, die in 1955-
  1956 de winddruk verlaagde, de mensuren aanpaste en 
  een herintonatie uitvoerde. Op verzoek van Schweitzer 
  werd tevens een 16' Fluit aan het Pedaal en een Mixtuur 
  III aan het Grand-Orgue toegevoegd. Waarschijnlijk werd 
  toen ook de Basson-Hautbois van het Positief 
  uitgewisseld met de Soprano harmonique (Hautbois 4') 
  van het Récit en werd de zwelkast rond het Positief 
  verwijderd. 
  In 1995 voerde Richard Dott (Sélestat) een restauratie uit, 
  waarbij de oorspronkelijke dispositie werd hersteld. 
  Bron
  
 
  Dispositie
  Grand Orgue (C-g
  3
  ) 
  Bourdon 16'
  Montre 8'
  Bourdon 8'
  Flûte harmonique 8'
  Violoncelle 8'
  Principal 4'
  Quinte 2'2/3
  Mixture 3 rgs
  Positif (C-g
  3
  ) 
  Cor de nuit 8' (Bouché)
  Salicional 8' (Freins-rouleaux en bois)
  Flûte conique 8' (Cylindrique ; entailles de timbre)
  Flûte douce 4' (Conique)
  Quinte 2'2/3
  Flageolet 2'
  Tierce 1'3/5
  Basson/Hautbois 8' (Spotted)
  Récit Expressif (C-g
  3
  )
  Flûte traversière 8'
  Viole de gambe 8'
  Voix céleste 8'
  Flûte octaviante 4'
  Octavin 2'
  Plein-jeu 3 rgs
  Basson 16'
  Trompette 8'
  Hautbois 4' (‘Soprano harmonique 4’)
  Pédale (C-f
  1
  )
  Flûte 16'
  Soubasse 16'
  Quinte 10'2/3 (Extension de la Soubasse)
  Basse 8' (Extension de la Soubasse)
  Flûte 4' (Extension de la Soubasse)
  •
  
  I/I - II/I - III/I 16' - III/I - III/I 4'
  •
  
  P/P Appel pédale - I/P - II/P - III/P
  Audio
  Dank aan Victor Weller voor de ontdekking van dit 
  instrument en de foto’s.
  
  
  
 
  FRANSE ORGELS IN NL  © Vincent Hildebrandt                HOME