BijnaalleFranseorgelsinNederlandstammenuitdetweedehelftvande 19eeeuwofdeeerstedecenniavande20eeeuw.DatergeenFrans-klassiekeorgelsinNederlandzijngebouwdlagaanhetfeitdatdit orgeltypemetzijnsterkgestandaardiseerdedispositievolledigwas toegespitstophetliturgischfunctioneren(alternatimgregoriaansezangen orgel)binnenderooms-katholiekeerediensten.DeNederlandseliturgische orgelpraktijkwasgebaseerdopbegeleiding(katholiek)ofsamenzang (protestants). DealgeheleNederlandsemuziekcultuurindeeerstehelftvande19eeeuw wassterknaarDuitsvoorbeeldingericht.VeelNederlandsemusicien componistentrokkennaarLeipzig,DessauenDresdenomdaarhun opleidingtevoltooien.Franseinvloedenwarenteverwaarlozen;de enigszinsanti-Fransehoudingwaswellichthetgevolgvandeherinneringen aan de Bataafse tijd en nadien de Napoleontische overheersing. IndeorgelbouwkenmerktendeinstrumentenvanBätz,Timpe,Naberen Holtgrävezichdooreenmengelingvanlaatklassiekeenvroegromantische elementen, ook hier gericht op de invloed vanuit Duitsland. InhetzuidenmaakteSmitsorgelswaarindelaatbaroknogsterk overheerste.DitbedrijflietzichinspirerendoordegeschriftenvanDom Bédos de Celles en Van Heurn.In1844maaktAristideCavaillé-Colleenstudiereisdoorverschillende EuropeselandenenbezoektinhetkaderhiervanookorgelsinNederland: Rotterdam,HaarlemenUtrecht.HijbezichtigthetbedrijfvanBätzentwee jaarlatervolgteentegenbezoekdoorChristianWitteaanParijs.Menisdiep onderdeindrukvandeconstructievanwindvoorzieningen,windladenen mechaniekenvanCavaillé-CollmaarquaklankvindtWittehetFranseorgel nietgeschiktvoordeprotestantseeredienst.In1850voltooithijeenorgelin deZuiderkerkteRotterdammetdubbeleladenenzwelkastvoorhet bovenwerk.Hetexperimentkrijgtvoorlopiggeenvervolg.Ookde orgelmakerKamendeorganistenBastiaansenVerheijenbezoekenParijse orgels en orgelbouwateliers.IntussenhebbenorgelmakersalsJosephMerklinenR.J.Kerkhoff,beidenuit Brussel,deeerste‘Frans-klinkende’orgels(inRoosendaalenSteenbergen) voltooid.EeneerstedoorbraakvindtplaatsalsdeFranseconsulCharles-Marie PhilbertzichopwerptalsadviseurbijdebouwvaneenorgelvoordeMozes enAäronkerkteAmsterdam.HijisbevriendmetCavaillé-Collengoedopde hoogtevandiensbouwprincipes.In1866–Philbertisdansindsdriejaar kanseliervanhetFranseconsulaataandeWeteringschans–schrijfthijeen briefaandepastoorwaarinhijzijndienstenaanbiedt.Desamenwerking metdegebroedersAdemaresulteertin1871ineendrieklaviersorgelmet 44stemmen,waarbijdiverseuitvindingeninmechanischenklanktechnisch opzichtvolgensderichtlijnenvanCavaillé-Collzijnuitgevoerd:een Barkermachinevoorhethoofdwerk,dubbeleladenvooralleklavierenen pedaal,voettredenvoordekoppelingeneninvoeringvanhogestemmenen tongwerken,eenzwelkastvoorhetPositiefenReciet,overblazendefluiten etc. Enkelejarenlater,inoktober1875,wordtinhetAmsterdamsePaleisvoor VolksvlijtheteerstenaarNederlandgeëxporteerdeCavaillé-Coll-orgelin gebruikgenomen.Hoewelmenaanvankelijkincontactwasgetredenmet deDuitseorgelmakerJ.A.StrobelwistPhilbertdedirectievanhetPaleiste overtuigenvanhetbijzonderebelangendaarmeeookdeinvloedvande FranseorgelbouwopdeNederlandse.DeweerstandvanNederlandse organistenenorgelmakerstegenbuitenlandseideeënheefthijhiermee kunnenoverwinnen.Guilmantspeeldehetorgelinenzijncomposities waren direct daarna zeer geliefd bij het Nederlandse publiek.NahetPaleisorgelwerdennogvierinstrumentenvanCavaillé-Collin Nederlandgeplaatst,hetorgelvandeWaalseKerkteDenHaagnotabene op advies van de firma Bätz-Witte. HoewelAdemamethetorgelindeMozesenAäronkerkeenfraaivoorbeeld heeftgesteld,duurdehet–opdrieofvierinstrumentenna–enkele decenniavoordatdefirmaeennaamkreegalsdrijvendekrachtachterde Franseschool.Vanafdejaren’80lietookMichaelMaarschalkerweerdzich daartoeinspireren,bezochtvanaf1874deateliersvanCavaillé-Coll,en maaktezijneersteorgelsindenieuwestijlvoorOudewaterenRotterdam. RepresentatieveinstrumentenvandeUtrechtseorgelmakerkwamentot standindeMariavanJessekerkteDelft,hetConcertgebouwinAmsterdam en de St.-Martinuskerk in Sneek. DankaanRenéVerwervoordezeintroductie.Hijstudeerdemuziekwetenschappenin UtrechtenpromoveerdeaandeVrijeUniversiteitvanAmsterdamophetproefschrift ‘Cavaillé-Coll en Nederland’.