FRANSE ORGELS IN NEDERLAND © 2024 Vincent Hildebrandt HOME
Amsterdam
Begijnhofkapel
1903 - P.J. Adema & Zonen
1986 - Adema-Scheurs
2010 - Adema
I/7 - mechanisch
Dispositie
Clavier (C-f3)
Montre 8’
Bourdon Basc: 8’
Flûte harmonique Disc: 8’
Voix céleste 8’ vanaf c0
Prestant 4’
Doublette 2’
Hautbois 8’ discant
Trompette 8’
Pédale (C-g)
en tirasse (aangehangen)
Appel et renvoi Trompette
Video
Susanna Veerman
Dank aan de Congregatie van het heilig Sacrament voor de
genoten gastvrijheid en aan Susanna voor haar bereidheid
dit orgel te demonstreren voor de camera’s!
Dit orgel werd in 1879 door Aristide Cavaillé-Coll
gebouwd voor het Gesticht van Liefde St. Bernardus in
Amsterdam. Het is een serie-orgel uit de catalogus van
Cavaillé-Coll, waarvan er in totaal circa 30 gebouwd zijn.
In 1884 werd een herintonatie van drie registers
uitgevoerd door F. Reinberg.
In 1903 verving P.J. Adema de Doublette 2’ door een
Aeoline 8’ en de Voix céleste (die enkele jaren daarvoor
was omgestemd tot viool) werd weer terug omgestemd.
In 1915 werd het orgel overgeplaatst naar de kapel van
de nieuwe locatie van Sint Bernardus in Amsterdam.
In 1967/68 werd het orgel in de kapel verplaatst waarbij
de oorspronkelijke bekroning werd verwijderd vanwege
de beschikbare hoogte; Adema-Schreurs voerde
schoonmaak- en reparatiewerkzaamheden uit.
In 1986 werd het orgel door de Adema gerestaureerd
waarbij de oorspronkelijke dispositie werd hersteld door
het vervangen van de Aeoline door een Doublette 2’.
In 2006 werd het orgel zwaar beschadigd door een
brand, veroorzaakt door een brandend lampje achter de
afsluitende luiken van de klaviatuur. Met name de
klaviatuur, de rechterzijkant van de kas en de corpora
van de grootste pijpen en de frontpijpen raakten zwaar
tot onherstelbaar beschadigd.
Na restauratie werd het orgel in de HH Johannes en
Ursulakapel op het Begijnhof te Amsterdam geplaatst.
Deze restauratie en reconstructie werd uitgevoerd door
Adema. De orgelkast werd hersteld. De in de jaren-60
verdwenen bekroning met kantelen, pinakels en kruis
werd gereconstrueerd. De luiken, waarschijnlijk op enig
moment ná 1915 aangebracht door Adema en later
verwijderd maar bewaard gebleven, werden opnieuw
bevestigd. De klaviatuur werd naar voorbeeld van de
resterende materialen nieuw gemaakt. De aan de
bovenzijde gesmolten frontpijpen werden nieuw
vervaardigd evenals de corpora van het grootste
binnenpijpwerk.
Dit orgel wordt alleen gebruikt voor liturgische
doeleinden in de kapel en bespeeld door de vaste
organisten. Voor gastorganisten is het niet mogelijk dit
orgel te bespelen.
Een uitgebreide beschrijving van de historie en huidige staat van dit
instrument is te vinden in het proefschrift van René Verwer:
Cavaillé-Coll in Nederland. Canaletto/Repro Holland, Alphen aan den Rijn,
2009.
Overige bronnen:
•
Het Historische Orgel in Nederland 1878-1886,
Nationaal Instituut voor de Orgelkunst
•
Website Adema’s kerkorgelbouw
•
Orgbase.nl
Foto’s:
Kapel, exterieur: Mikestravelguide
Orgel, luiken open: Hans-Jörg Gemeinholz
Orgel, luiken dicht: A.A.W.J. Rietman
Klaviatuur: Adema’s Kerkorgelbouw
Amsterdam
Begijnhofkapel
1903 - P.J. Adema & Zonen
1986 - Adema-Scheurs
2010 - Adema
I/7 - mechanisch
Dit orgel werd in 1879 door Aristide Cavaillé-Coll
gebouwd voor het Gesticht van Liefde St. Bernardus in
Amsterdam. Het is een serie-orgel uit de catalogus van
Cavaillé-Coll, waarvan er in totaal circa 30 gebouwd zijn.
In 1884 werd een herintonatie van drie registers
uitgevoerd door F. Reinberg.
In 1903 verving P.J. Adema de Doublette 2’ door een
Aeoline 8’ en de Voix céleste (die enkele jaren daarvoor
was omgestemd tot viool) werd weer terug omgestemd.
In 1915 werd het orgel overgeplaatst naar de kapel van
de nieuwe locatie van Sint Bernardus in Amsterdam.
In 1967/68 werd het orgel in de kapel verplaatst waarbij
de oorspronkelijke bekroning werd verwijderd vanwege
de beschikbare hoogte; Adema-Schreurs voerde
schoonmaak- en reparatiewerkzaamheden uit.
In 1986 werd het orgel door de Adema gerestaureerd
waarbij de oorspronkelijke dispositie werd hersteld door
het vervangen van de Aeoline door een Doublette 2’.
In 2006 werd het orgel zwaar beschadigd door een
brand, veroorzaakt door een brandend lampje achter de
afsluitende luiken van de klaviatuur. Met name de
klaviatuur, de rechterzijkant van de kas en de corpora
van de grootste pijpen en de frontpijpen raakten zwaar
tot onherstelbaar beschadigd.
Na restauratie werd het orgel in de HH Johannes en
Ursulakapel op het Begijnhof te Amsterdam geplaatst.
Deze restauratie en reconstructie werd uitgevoerd door
Adema. De orgelkast werd hersteld. De in de jaren-60
verdwenen bekroning met kantelen, pinakels en kruis
werd gereconstrueerd. De luiken, waarschijnlijk op enig
moment ná 1915 aangebracht door Adema en later
verwijderd maar bewaard gebleven, werden opnieuw
bevestigd. De klaviatuur werd naar voorbeeld van de
resterende materialen nieuw gemaakt. De aan de
bovenzijde gesmolten frontpijpen werden nieuw
vervaardigd evenals de corpora van het grootste
binnenpijpwerk.
Dit orgel wordt alleen gebruikt voor liturgische
doeleinden in de kapel en bespeeld door de vaste
organisten. Voor gastorganisten is het niet mogelijk dit
orgel te bespelen.
Een uitgebreide beschrijving van de historie en huidige
staat van dit instrument is te vinden in het
proefschrift van René Verwer:
Cavaillé-Coll in Nederland. Canaletto/Repro Holland,
Alphen aan den Rijn, 2009.
Overige bronnen:
•
Het Historische Orgel in Nederland 1878-1886,
Nationaal Instituut voor de Orgelkunst
•
Website Adema’s kerkorgelbouw
•
Orgbase.nl
Foto’s:
Kapel, exterieur: Mikestravelguide
Orgel, luiken open: Hans-Jörg Gemeinholz
Orgel, luiken dicht: A.A.W.J. Rietman
Klaviatuur: Adema’s Kerkorgelbouw
Dispositie
Clavier (C-f3)
Montre 8’
Bourdon Basc: 8’
Flûte harmonique Disc: 8’
Voix céleste 8’ vanaf c0
Prestant 4’
Doublette 2’
Hautbois 8’ discant
Trompette 8’
Pédale (C-g)
en tirasse (aangehangen)
Appel et renvoi Trompette
Video
Susanna Veerman
Dank aan de Congregatie van het heilig Sacrament
voor de genoten gastvrijheid en aan Susanna voor
haar bereidheid dit orgel te demonstreren voor de
camera’s!
FRANSE ORGELS IN NL © Vincent Hildebrandt HOME